Talent binnen jouw organisatie zal komen en gaan. En als je niet uitkijkt kan het zomaar gebeuren dat je daar niet zorgvuldig mee omgaat. Het resultaat? Er gáát meer talent dan dat er komt. En ze houden er ook nog een bittere nasmaak aan over. Oei, dat was niet de bedoeling. Geen zorgen. Wij hebben het antwoord: Neem je werknemers net zo serieus als dat je je klanten neemt. Investeer in jouw employee journey! Daarmee realiseer je een win-win voor werkgever en werknemer. 

Wat is een employee journey?

Een employee journey is een optelsom van de processen waarmee je talent aantrekt en behoudt. We hebben het natuurlijk vaker over Generatie Z en het aantrekken en behouden van deze generatie voor jouw organisatie. Maar eigenlijk gaat het aantrekken en behouden van werknemers maar om één belangrijk ding: mensen willen zich verbonden voelen met hun werkgever en van waarde zijn voor een organisatie. Een goede employee journey zorgt hiervoor. Door het opstellen van een employee journey zorg jij met de organisatie voor dé ultieme ervaring binnen jouw organisatie. 
De employee journey laat zien dat jouw rekening houdt met de veranderende wensen van de werknemers van vandaag. Natuurlijk valt Generatie Z hieronder, maar stiekem gaat het over álle nieuwe werknemers. Investeren in een employee journey verzekert succes voor iedereen.
Wat zet je in de employee journey?
In feite beslaat een employee journey uit alle contactmomenten vanaf een eerste kennismaking met jouw organisatie tot aan de laatste werkdag. Als werkgever wil je grip krijgen op die momenten. Soms kijk je naar de details en soms zoom je uit om het geheel te overzien. 
Wij geloven dat deze zeven stappen de basis vormen voor een gezonde employee journey.
  • Scorecard: Hoe meet en beoordeel je de prestaties van jouw werknemers op een inzichtelijke manier?
  • Source: Hoe vind en benader je potentiële werknemers?
  • Select: Hoe weet je wanneer iemand past binnen een rol of jouw organisatie?
  • Sell: Hoe presenteer je de rol en jouw organisatie op een aantrekkelijke manier?
  • Start: Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwe medewerker meteen een goede start maakt?
  • Stimulate: Hoe faciliteer je dat jouw medewerker kan blijven groeien en presteren?
  • Stop: Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerker op een prettige manier jouw organisatie verlaat?
Met deze 7 deelreizen kan je de employee journey van alle werknemers systematisch bekijken en verbeteren, waardoor de kans op een succesvolle samenwerking en een langer dienstverband wordt vergroot.

Hoe pas je deze zeven essentiële stappen dan toe op  GenZ? 

Scorecard
Helaas gebruiken nog te veel mensen een traditioneel functieprofiel, daar red je het namelijk echt niet meer mee. Dus maak geen profiel waarin tijdsgebonden beschreven wordt welke taken er uitgevoerd moeten worden. Maar beschrijf wat deze rol toevoegt aan je organisatie en maak daarbij de verwachte resultaten zo specifiek mogelijk. Echt, Generatie Z hecht waarde aan transparantie en duidelijkheid over hun prestaties en verwachtingen.
Source
Generatie Z groeit op in een tijdperk waarin online technologie en sociale media een belangrijke rol spelen in hun dagelijkse leven, het is dus logisch om ze online te benaderen. Zorg voor jouw aanwezigheid op social media of zet op populaire gaming-platforms een toffe campagne neer. Vergeet ondertussen niet de “real life events”, want die worden nog steeds hoog gewaardeerd.
Select
Generatie Z wil weten hoe ze zich kunnen onderscheiden en waar ze toe in staat zijn. Zij zoeken naar bedrijven die hen uitdagen en de mogelijkheid bieden om te groeien, ontwikkelen en zichzelf te zijn. Hoe laat jij dit terugkomen in jouw selectieproces? Deze stap werkt nu namelijk echt twee kanten op!
Sell
Generatie Z wil weten wat ze kunnen verwachten van de cultuur, werkomgeving en collega's. Zij willen weten hoe ze bij kunnen dragen aan een doel en wat ze kunnen bereiken. Met een goed salaris en veel flexibiliteit scoor je veel punten, maar duidelijkheid is essentieel. En zorg er voor dat je deze beloften ook waar kunt maken, want anders doe je aan “job washing” en ben je ze heel snel weer kwijt. 
Start
Generatie Z wil snel worden ingewerkt en deel uitmaken van het team. Zij willen snel verantwoordelijkheid krijgen en de mogelijkheid krijgen om bij te dragen aan de organisatie. Maar let op: gooi ze niet in het diepe zonder enig toezicht, dan is er simpelweg de kans dat ze verzuipen. Bouw ook ruimte in voor het sociale aspect.
Stimulate
Generatie Z wil regelmatig feedback krijgen en weten hoe ze kunnen groeien en ontwikkelen in hun functie. Biedt perspectief én faciliteer dat ook. Zij zullen blijven zoeken naar mogelijkheden om zichzelf te verbeteren.
Stop
Generatie Z wil op een respectvolle manier worden behandeld en zorgvuldig worden begeleid bij het verlaten van het bedrijf. Zij willen ook weten wat er gebeurt met hun persoonlijke gegevens en bezittingen.
In onze inspiratiesessies gaan we dieper in op het werven en behouden van de starters van nu in de context van jouw organisatie. Boek een inspiratiesessie en spar met elkaar over de employee journey en waar de verbeteringen zitten? Niet alleen luisteren maar ook in actie komen? Bespreek met een van onze adviseurs de kansen voor jouw employee journey en stel samen het verbeterplan op. Onze adviseurs staan hierin voor je klaar.

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief