Het aantal ziekmeldingen loopt weer op. We krijgen steeds meer de signalen dat dit percentage hoger ligt onder de jongere werkenden: de Gen Z’ers. Het roept veel vragen op: is het terecht? Kan je iets doen om het te voorkomen? Of is het gewoon de tijd van het jaar?
Laten we er gelijk duidelijk over zijn: wij kunnen geen bewijs vinden dat de jongste generatie vaker ziek is, maar sommige organisaties kunnen dit wel aantonen op basis van hun eigen gegevens. Kortdurend ziekteverzuim onder nieuwkomers op de arbeidsmarkt blijkt inderdaad hoger te zijn dan een paar jaar geleden. Laten we dit fenomeen eens onder de loep nemen en ontdekken hoe werkgevers hier het beste mee om kunnen gaan.
Het hele jaar door zijn we binnen The New Crew in gesprek met de starter van nu. Uit deze gesprekken blijkt dat ze graag willen excelleren. Als ze zich niet 100% kunnen inzetten, melden ze zich liever ziek. Ze leveren liever niet minder dan hun beste werk. Dit getuigt van hun toewijding aan hun werk. Bovendien hebben ze geleerd goed voor zichzelf te zorgen. Bij milde klachten zoals een flinke verkoudheid nemen ze een dag of twee vrij om volledig te herstellen, zodat ze daarna weer optimaal kunnen presteren.
Echter, wat deze jonge werknemers vaak niet volledig beseffen, is het effect van hun ziekmelding op hun team en collega's. Hun beslissing is gebaseerd op hun eigen normen en waarden. En dat kan botsen onder de collega’s van verschillende generaties. Als jouw norm bijvoorbeeld is "ziekmelden is geen optie, gewoon een pijnstiller nemen en doorgaan," dan kan de jonge generatie voor enige irritatie zorgen.
Om deze kloof te overbruggen, is het van belang om verder te kijken dan die irritatie, vooral als het gaat om ziekmeldingen. Het is belangrijk om het te hebben over jullie definities van 'ziek zijn' en om de impact van ziekmeldingen op zowel de starter als het team te bespreken. Dit helpt bij het ontwikkelen van wederzijds begrip voor elkaars normen en waarden.
Oke, helemaal voorkomen gaat natuurlijk niet. Maar er zijn wel een aantal stappen die je als werkgever kunt zetten om het aantal te verminderen.
Tegenwoordig is het beschikbaar stellen van je kantoor lang niet genoeg om altijd en overal een ergonomische werkomgeving te kunnen garanderen. Het thuiswerken is nog steeds normaal, en biedt zelfs kansen (daar komen we later in deze blog op terug), maar dit geeft jou als werkgever ook een extra taak in de preventie van ziekmeldingen. Geef bijvoorbeeld een thuiswerkbudget waarmee de werknemer een kantoorruimte kan creëren. Niet dat extra potje op de plank? Geef dan een laptopstandaard, een toetsenbord en een muis. Hier komt de werknemer al een heel eind mee. Stel hiernaast een servicepunt op voor als de werknemer echt behoefte heeft aan meer spullen.
Daarnaast is het nog altijd belangrijk om voor goede kantoormeubels op het kantoor te zorgen. Verstelbare stoelen, verstelbare bureaus en extra schermen op ooghoogte.
In de lunchpauze even een rondje lopen. En meetings die geen notulen vereisen (denk aan kennismakingsgesprekken) lekker wandelend doen. Of een kennisbank met sportlessen, wandelmeditaties en kookboeken. Hoe gezonder jouw werknemer op de werkvloer rondloopt, hoe minder vaak de medewerker ziek zal zijn.
Veel van de kantoren hebben het, een kantine. Maar wat we helaas nog vaak zien is dat dat patatje met kroket goedkoper is dan een boterham of een salade. De keuze voor het ongezonde wordt nog steeds aantrekkelijker gemaakt. Zonde! Want hierdoor wordt de medewerker elke dag getriggerd op een ongezonde lunch.
Wil je net dat stapje extra doen? Stel gratis groente en fruit beschikbaar.
ja, soms ben je gewoon ziek en heb je rust nodig. Maar die verkoudheid kom je vaak wel door. Wilt een medewerker zich ziekmelden of twijfelt de medewerker hierover? Ga met elkaar in gesprek. Veel functies kun je tegenwoordig thuis uitvoeren. Dit scheelt een hoop energie en (reis)tijd. Ga met de medewerker in gesprek over wat er wel kan. Liever even thuiswerken, maar wel fijn kunnen werken? Dan zitten daar kansen. Onze tip is vooral: ga met elkaar in gesprek. Wellicht doet de startende onnodige aannames.
Dus in plaats van te oordelen over de ziekmeldingsgewoonten van de jonge generatie, laten we een stap in hun schoenen zetten en begrip opbrengen voor hun drijfveren. Werkgevers kunnen dit doen door actief te communiceren, de normen en waarden te bespreken en te zoeken naar oplossingen die zowel de individuele werknemer als het team ten goede komen. Dit bevordert een positieve werkcultuur en een effectievere samenwerking binnen de organisatie.
Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.
Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.
Sylvana Jesterhoudt
Hoe zorg je voor meer toegankelijkheid op de werkvloer buiten alleen fysiek? Wij geven je onze tips
Sylvana Jesterhoudt
Benieuwd naar de 3 fouten die het meeste worden gemaakt tijdens het werven van starters? Je leest ze hier.
Sylvana Jesterhoudt
Hoe stimuleer je generatie z? Wat hebben ze nodig om energie te krijgen op de werkvloer? Je leest het hier
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.