Misschien herken je het wel. Collega’s die te laat komen, dingen vergeten, de aandacht verliezen of zelfs mentaal uit staan – het zijn allemaal kenmerken waar werknemers met AD(H)D mee te maken hebben. Ikzelf ben gediagnosticeerd met ADD. Alhoewel mijn werkwijze voor mij als vanzelfsprekend en normaal voelt, kan mijn ‘aandoening’ voor een buitenstaander overkomen als chaotisch en warrig. Maar met de juiste ondersteuning kun je als werkgever ontzettend veel voordeel halen uit deze neurodiversiteit. Want juist de positieve aspecten van deze neurodiversiteit worden nog onvoldoende belicht. Hier zijn mijn tips hoe je succesvol omgaat met collega’s die AD(H)D hebben.

WAT IS AD(H)D

AD(H)D, ofwel Attention Deficit (Hyperactive) Disorder is een neurobiologische aandoening die de aandacht, concentratie en organisatie van een persoon kan beïnvloeden. Hoewel het voor sommigen een uitdaging kan zijn om productief te blijven op het werk, kunnen werkgevers een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van werknemers met AD(H)D. Welke stappen kun je toepassen om er als werkgever effectief mee om te gaan?

BEGRIP EN OPEN COMMUNICATIE

Het begint allemaal met een goed gesprek. Als je ontdekt dat een teamlid AD(H)D heeft, zorg dan dat je bereid bent om te luisteren. Vraag ons wat we nodig hebben, welke werkomgeving het beste voor ons werkt, of we extra hulpmiddelen nodig hebben. Open communicatie is essentieel en gebeurt helaas nog te weinig. Erken dat we simpelweg een andere manier van werken hebben die afwijkt van hoe ‘normale’ mensen werken en probeer zo goed mogelijk te luisteren naar wat voor ons wél werkt.

GEEF ONS DE RUIMTE

Soms is die strakke 9-tot-5-regel gewoon niet onze beste vriend. Gun ons wat vrijheid in onze werktijden en locatie, zolang we maar onze taken afronden. Flexibiliteit is goud waard. Dat betekent ook flexibiliteit bieden in (lange) meetings. Heb je een vergadering die langer dan een uur duurt? Plan een pauzemoment in. Dat zorgt ervoor dat we weer fris en volle energie terug de vergadering in kunnen. Als je geen pauze inlast, kun je ervan uitgaan dat je werknemers met AD(H)D na een uur niet meer gefocust zijn. Wil je de productiviteit dus verhogen? Zorg er dan voor dat we genoeg ruimte en flexibiliteit krijgen om te werken zoals dat voor ons het beste werkt.

STRUCTUUR IS ONZE VRIEND

Op ieder feedbackmoment kreeg ik het weer te horen. “Je moet nog wel werken aan je planning,” of "Je vergeet wel dingen.” Het leek wel alsof het mij niet lukte om bij de les te blijven, hoe erg ik mijn best ook deed. Inmiddels zijn we een aantal werkjaren verder, en ben ik gelukkig een stuk bekwamer geworden in het ‘managen’ van mijn aandoening. Het hebben van een goede structuur is daarbij essentieel. Het maakt mijn leven – en die van mijn collega’s – een stuk makkelijker. 
Merk jij dat jouw collega moeite heeft met planning en prioritering? Help een handje. Stel samen doelen en deadlines en geef hulpmiddelen als: checklists of apps voor projectmanagement. Zorg dat je duidelijk aangeeft wat je van je collega verwacht, maar geef ook voldoende vertrouwen. Je wilt vermijden dat je je collega met satijnen handschoentjes behandelt.  

ONTDEK WAAR WE ENERGIE VAN KRIJGEN

Motivatie en interesse zijn enorm belangrijke bronnen van energie voor ons. Als wij ergens geïnteresseerd in zijn, kunnen wij onszelf er uren in verliezen. Dan schieten we namelijk in de zogeheten ‘hyperfocus’ – een staat waarin we ons urenlang onderdompelen in een bepaald onderwerp totdat we er echt álles van weten. Gebruik dit als werkgever in je voordeel. 
Die kracht van hyperfocus heeft ook een keerzijde: het zorgt ervoor dat als we iets niet leuk vinden, we vastlopen. Merk jij dus dat je collega echt niet verder komt met dat ene project? Ga dan eens het gesprek aan. Vraag of het project interessant genoeg is en of er iets gedaan kan worden om het leuker te maken. 

POSITIVITEIT DOET WONDEREN

Een beetje waardering en positieve feedback zijn als brandstof voor ons. Als we een project afronden of een doel behalen, laat ons dan weten dat je dat hebt opgemerkt en waardeert. We zijn ontzettend kritisch op onszelf, juist omdat we al ons hele leven horen dat we anders zijn en denken. Juist omdat we ons schamen als we bijvoorbeeld weer te laat komen of we iets vergeten. Probeer als werkgever dus juist om niet de negatieve maar de positieve bijdragen te benadrukken. Dat geeft ons een enorme drive om te knallen.

WEES GEDULDIG

Last but not least: geduld en begrip. Soms hebben we wat extra tijd nodig of kunnen we gemakkelijk worden afgeleid. Een beetje begrip en steun van ons team zijn onbetaalbaar.
Onthoud, we zijn allemaal verschillend, en wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander. Als werkgever kun je een verschil maken door open te staan voor communicatie, begrip en wat aanpassingen in de werkomgeving. Hierdoor kunnen wij met AD(H)D niet alleen floreren maar ook bijdragen aan het succes van jouw bedrijf. Het is een investering in gelukkige, loyale, en productieve teamleden, en we waarderen het echt.

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief