Herken je dit? Je zegt tegen je starter: “Loop gerust binnen als er iets is”. En toch hoor je weken niets, tot je erachter komt dat ze eigenlijk al langer vastgelopen zijn. In onze coachingsgesprekken zien we het vaak terug: starters vinden hulp vragen lastig. Juist omdat ze het zó goed willen doen. In deze editie geven we je inzichten en praktische tips om de drempel te verlagen. Want hulp vragen moet normaal en veilig zijn.

WAAROM IS HULP VRAGEN LASTIG?

Starters willen zich graag bewijzen en vermijden daarom ‘domme vragen’. Ze denken vaak dat ze alleen mogen aankloppen met grote problemen en zien hun leidinggevende als druk en moeilijk benaderbaar. Daarbij missen ze duidelijke afspraken over hoe en wanneer je om hulp vraagt. Het gevolg: ze houden hun vragen voor zich, soms wekenlang. Voor leidinggevenden is dat extra lastig, omdat ze juist ongerust worden van medewerkers van wie ze niets horen.
Daar komt bij dat veel starters net uit de schoolbanken komen, waar het normaal was dat een docent automatisch incheckte. Op de werkvloer geldt vaak juist het principe ‘geen nieuws is goed nieuws’. Voor een starter voelt dat onbekend en soms zelfs beangstigend: hoe weet je of je goed bezig bent als niemand dat bevestigt? Dit maakt de drempel om vragen te stellen nog hoger en vergroot de kans dat problemen te lang blijven liggen.

“KLOP MAAR AAN” IS NIET GENOEG

Een open-deurbeleid klinkt sympathiek, maar is vaak te vaag. Voor een starter voelt het als een te grote stap. Je helpt ze door je wens en verwachting veel explicieter te maken. Zeg bijvoorbeeld: “Ik ben druk, maar juist daarom helpt het me als je met je vraag meteen komt – niet pas na weken.” Dat maakt de drempel lager. Daarnaast is doorvragen cruciaal. Op het standaardantwoord “Het gaat goed” kun je verder ingaan: wat gaat er goed, wat vind je lastig, waar loop je op vast? Op die manier krijg je zicht op wat er écht speelt en voelt de starter zich gehoord.

HOE MAAK JE HULP VRAGEN NORMALER?

Het begint al bij de onboarding. Vertel starters vanaf dag één hoe jij het graag ziet: bijvoorbeeld dat ze beter een vraag kunnen stellen dan uren blijven puzzelen. Plan daarnaast korte en vaste check-ins. Vijftien minuten per week waarin je bespreekt wat er gelukt is, waar iemand tegenaan loopt en welke hulp nodig is voor de volgende stap. Door dit ritme in te bouwen, normaliseer je het vragen stellen en maak je het voorspelbaar.
Belangrijk is ook het goede voorbeeld geven. Daarmee laat je zien dat vragen stellen geen teken van zwakte is, maar van professionaliteit. En vergeet niet om starters actief te bedanken wanneer ze met een vraag komen. Een simpele reactie als “Fijn dat je dit nu checkt, dat voorkomt gedoe later” maakt duidelijk dat jij dit gedrag waardeert.

VANDAAG NOG BEGINNEN

Hoe kun je hier direct mee starten? Neem duidelijke afspraken over hulp vragen op in je onboarding. Plan een vast wekelijks check-in moment. En maak in je teamoverleg ruimte voor een ‘vraag van de week’. Kleine acties die samen zorgen voor een cultuur waarin hulp vragen normaal is.

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief