Dat een starter niet altijd precies weet hoe ‘het hoort’, is eigenlijk heel logisch. Ze zijn nog maar net begonnen. Zo kregen we laatst een paniekerig appje van een van onze talenten: ze had gewoon salaris gekregen tijdens haar vakantie – dat kon toch niet kloppen? Aandoenlijk én begrijpelijk. In deze nieuwsbrief delen we drie situaties die we recent meemaakten, wat dat zegt over deze generatie en hoe wij ermee omgaan.

Fel de contractonderhandelingen in

Deze maand voerde een van onze starters vol overtuiging een stevige contractonderhandeling. Hij weet dat de arbeidsmarkt krap is, het leven is duur, zijn vrienden verdienen goed en hij vond dat hij daar óók recht op had. Wat hij nog niet wist, was dat de organisatie werkte met een CAO en vaste salarisschalen – daar viel dus weinig over te onderhandelen.
We merken vaker dat starters met veel zelfvertrouwen het gesprek aangaan, zonder kennis van hoe salarissen tot stand komen. Daarom gaan wij vroegtijdig in gesprek: wat past bij jouw ervaring, welke groeipaden zijn er, en hoe breng je je wensen op een realistische manier? Zo voorkomen we misverstanden aan tafel en zorgen we dat starters stevig én passend voor de dag komen.

Tandarts op je tweede werkdag

Een andere starter stuurde ons een appje: hij had op zijn tweede werkdag een tandartsafspraak staan en vroeg zich af of dat wel kon. Een vraag die bij sommigen misschien de wenkbrauwen doet fronsen – hadden wij dat vroeger gedurfd bij onze eerste werkgever?
Toch zit hier iets heel menselijks onder: jonge mensen willen het goed doen, maar weten simpelweg nog niet wat passend is. Door even te bellen en uit te vragen waar de afspraak over ging, konden we samen concluderen dat het om een gewone controle ging – iets dat prima te verplaatsen was. Met wat uitleg was het geregeld. Zo simpel kan het soms zijn.

Ziekmelden via WhatsApp

Een ziekmelding per app – het gebeurt vaker dan je denkt. Een kort berichtje met “bij deze meld ik me ziek” roept bij leidinggevenden regelmatig vragen op. Is dit wel de bedoeling? Moet ik nu reageren? Kunnen we dit zo laten lopen?
We spreken met onze talenten af dat een belletje beter is. Niet om streng te zijn, maar om misverstanden te voorkomen. Telefonisch contact geeft ruimte om verwachtingen af te stemmen: hoelang denk je uit de roulatie te zijn, moet er iets overgedragen worden, heb je ergens hulp bij nodig? Natuurlijk snappen we dat bellen spannend kan zijn, zeker als je je beroerd voelt. Maar juist dan is verbinding belangrijk. Door dit gesprek vooraf al te voeren – nog vóór de eerste werkdag – weten starter én werkgever waar ze aan toe zijn.

Wat jij logisch vindt, is voor hen soms abracadabra

Wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een starter abracadabra zijn. Ze zijn nog aan het leren hoe de werkvloer werkt. Dat betekent niet dat ze onprofessioneel zijn – het betekent dat ze begeleiding nodig hebben. Daarom geven we graag de volgende tips mee:
  • Maak verwachtingen expliciet
  • Creëer ruimte én veiligheid om vragen te stellen
  • En bovenal: blijf in verbinding
Als we willen dat ze groeien, moeten we stoppen met oordelen en beginnen met begeleiden. Geloof ons: geef ze de juiste tools en je krijgt een generatie die niet bang is om het verschil te maken.

Kom in contact met

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Kom in contact met onze adviseurs

Ben je op zoek naar talent of heb je een vraag? Neem contact met mij op of laat mij contact opnemen met jou. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief