Jorrit Wigchert over groei, plezier en blijvende impact in de zorg
Twintig jaar geleden wist Jorrit Wigchert het al: hij wilde de zorg in. Tijdens zijn studie deed hij een project bij een verpleeghuis, en dat wakkerde iets aan. “De zorg zit vol menselijke verhalen én complexe financiële puzzels. Dat snijvlak – mens en systeem – fascineert me” zei hij destijds in zijn intake bij The New Crew (toen nog Studelta). Het werd de start van een indrukwekkende reis, waarbij zijn loopbaan en drijfveren steeds sterker gevormd werden.
Jorrit Wigchert over groei, plezier en blijvende impact in de zorg
Twintig jaar geleden wist Jorrit Wigchert het al: hij wilde de zorg in. Tijdens zijn studie deed hij een project bij een verpleeghuis, en dat wakkerde iets aan. “De zorg zit vol menselijke verhalen én complexe financiële puzzels. Dat snijvlak – mens en systeem – fascineert me” zei hij destijds in zijn intake bij The New Crew (toen nog Studelta). Het werd de start van een indrukwekkende reis, waarbij zijn loopbaan en drijfveren steeds sterker gevormd werden.

De eerste stap – UMC Utrecht en het zorgvuur

Via Studelta begon Jorrit als DBC-consulent bij het UMC Utrecht. Niet alleen werkte hij er achterstanden weg, hij zette ook echt een functie neer. “Het voelde meteen welkom. Er was vertrouwen om meer te doen dan alleen mijn basiswerk. Dat gaf me het gevoel dat ik impact kon maken.”
En die impact werkte door. “In het UMC is het vuur voor de zorg echt verder aangewakkerd. Ik wist toen: ik wil finance en zorg combineren in mijn carrière. Iemand daar zei: ‘Accountancy is een mooie manier om dat te doen.’ Dat pad ben ik opgegaan – en twintig jaar later volg ik dat nog steeds.”

20 jaar aan verhalen

Dit is een verhaal uit onze reeks '20 jaar maatschappelijke impact'. We interviewen mensen die via The New Crew zijn begonnen en vertellen over hun loopbaan en hoe ze nu een positieve bijdrage leveren.

Leren, kiezen en groeien

Na zijn tijd bij het UMC via The New Crew rolde Jorrit bij KPMG de wereld van de financiële zorgadvisering in. Daar leerde hij alles over groepsdynamiek, identiteit en hoe je jezelf verhoudt tot een organisatie. “De keuze om te starten in de accountancy, met een zorgspecialisatie, is echt een keerpunt geweest. En de latere keuze om vanuit de zorg terug te keren naar een accountants- en advieskantoor (BDO) net zo goed. BDO voelde als thuiskomen: ondernemend, professioneel, maar met menselijke maat. Dat maakt dat ik hier met overtuiging bouw aan de verdere ontwikkeling van onze zorgpraktijk binnen Advisory. Van mijn keuzes heb ik geen moment spijt gehad.”
Bij zijn werk bij Ipse de Bruggen maakte hij grote stelselwijzigingen in de zorg en reorganisaties mee. In het Diakonessenhuis Utrecht vervulde hij als manager Control & BI verschillende rollen, waaronder verantwoordelijkheden op het gebied van personeel en data. “Ik heb in die jaren zóveel geleerd – over processen, systemen, mensen en politiek in organisaties. En veel van de contacten die ik toen opdeed, zijn nu klanten van BDO.”

Plezier als smeerolie

Wat drijft Jorrit in zijn werk? “Plezier, plezier, plezier,” zegt hij lachend. “Als je van je hobby je werk kunt maken is dat een zegen. Ik houd van kennis, van weetjes, van mensen. In de zorg – en zeker als zorgconsultant – kom je elke dag in aanraking met regelgeving, beleidsregels en protocollen, maar ook met de mensen die daarin werken. “Plezier is geen doel op zich, maar wél de brandstof waarmee ik teams verbind, verandertrajecten draaglijk maak en klanten help resultaten te boeken”
Zijn belangrijkste waarden? Plezier in het werk, betekenisvolle impact, ontwikkeling van jezelf en anderen, kennis en nieuwsgierigheid en samenwerking met anderen.

Voorzitter van Fizi – met oog voor de toekomst

Sinds een aantal jaar is Jorrit naast zijn werk bij BDO ook voorzitter van Fizi, de beroepsvereniging voor zorgfinancials. Daar heeft hij flink aan de weg getimmerd. “Fizi was ooit een wat bedaagde mannenclub, zonder sigaren en whiskey, maar wel een beetje op z’n retour. Met een nieuwe missie, visie en strategie én een ander verenigingsmodel hebben we vooral weer trots en energie gebracht. Daarmee is Fizi in vijf jaar tijd bijna drie keer zo groot geworden.”
Een van de grote veranderingen is de focus op jonge zorgprofessionals: “De jeugd is de toekomst. Dus investeren we in Young Financials die net in de sector komen. We willen ze niet alleen binnenhalen, maar ook behouden voor de zorg. Daar geloof ik echt in.
Die betrokkenheid bij Fizi past ook bij mijn rol als consultant in het versterken van financieel leiderschap in de zorg: kennis delen, nieuwe generaties stimuleren en samen het zorgstelsel vooruit helpen”

Veerkracht en verbinding

Jorrit’s kracht zit niet alleen in zijn kennis, maar ook in zijn veerkracht. Hij verloor op jonge leeftijd zijn ouders en zijn broer. “Wat je meemaakt, maakt je snel volwassen. Maar het gaat erom wat je ermee doet.” Structuur vond hij in wielrennen, in studie, en in een vroege relatie die nog altijd bestaat. “Dat is echt de basis geweest. Ik creëerde houvast voor mezelf. En ik leerde ook: je kunt andermans verdriet niet op een weegschaal leggen. Wat voor de één klein lijkt, kan voor een ander groot zijn.”
Die veerkracht vertaalt zich naar zijn werk: “Consultancy vraagt soms net zoveel doorzettingsvermogen als het leven zelf. De kunst is om richting te houden, ook als het tegenzit bij jezelf en bij de klant”

De toekomst: betekenis boven titel

Hoe hij naar zijn toekomst kijkt? “Soms is het goed om achterom te kijken, naar wat je hebt bereikt en welke impact je hebt gehad. Daar haal ik inspiratie uit. Mijn ambitie is om nog meer bruggen te slaan tussen finance, strategie en technologie zodat we samen de zorg toekomstbestendig kunnen maken. Welke functie daar dan aan hangt? Dat vind ik eigenlijk ondergeschikt, de betekenis is waar het om draait”

Terug naar de roots – The New Crew als springplank

Voor Jorrit voelt The New Crew nog altijd als het startpunt van zijn loopbaan. “Ik kwam binnen met een drive om iets te betekenen, maar wist nog niet precies hoe. The New Crew gaf me het vertrouwen en de ruimte om dat uit te zoeken. Het mooie is: die drive om de zorg beter te maken, is er nog steeds – alleen nu met twintig jaar extra bagage en een groot netwerk van gelijkgestemden”.

Zijn tip aan jonge mensen aan het begin van hun carrière?

“Wees niet te bescheiden. Deel, op een respectvolle manier, je ambitie. En wees duidelijk over wat jij nodig hebt om te groeien. Vraag om hulp. Mensen willen je best helpen, maar ze moeten wel weten waarmee.”
En zoals Jorrit het zelf samenvat:
“Het komt altijd goed. En zo niet, dan toch. Want wat je ook meemaakt, je leert ervan. En je komt uiteindelijk weer op je pad.”

Kom in contact met onze adviseurs

Wil je investeren in jong talent en​ de toekomst van je organisatie? Of heb je andere vraag? Neem contact met ons op. Op werkdagen hoor je binnen 24 uur van ons.