“Wat is dat toch met die jongeren van tegenwoordig?”
Dat is één van de uitspraken over de jongste generatie werkenden die ik maar al te vaak voorbij hoor komen. Ik begrijp het ook wel. Generatie Z heeft andere verwachtingen van werk dan de generaties die hen voorgingen.
En dat onbegrip is duidelijk te voelen op de werkvloer. Verschillen in communicatie, interesses en werkwijze zorgt nog wel eens voor ruis tussen de jongere en oudere generaties. Dat terwijl beiden juist erg veel van elkaar kunnen leren!
Dus hoe zorg je ervoor dat je Generatie Z jouw organisatie vindt? Waar zet je op in om deze groep starters te werven? En hoe behoud jongeren voor jouw organisatie? Daarover vertellen we je graag meer
Om Generatie Z te werven moet je begrijpen wat ze drijft en motiveert. Ze hebben namelijk andere behoeftes dan oudere generaties. Een aantal onderwerpen waar je rekening mee moet houden:
De onderwerpen die hierboven genoemd worden, zijn nog maar een paar voorbeelden van onderwerpen die wij dagelijks voorbij zien komen in ons werk. Dit zijn overkoepelende thema’s die bij de meeste bedrijven aan bod komen. Het echte werk begint nu: Ga op zoek naar de onderwerpen die voor jouw organisatie specifiek zijn. Dit is hoe je dat doet.
Luister naar de wensen en behoeften van jong talent binnen jouw organisatie. Je zult vaak zien dat dit niet alleen verbeterpunten zijn voor Generatie Z, maar voor álle mensen in jouw organisatie. Jong talent signaleert heel snel verouderde patronen en ineffectieve werkwijzen en tradities. Als je die weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.
Plan een vergadering in met enkele jongeren uit jouw organisatie en vraag ze eens of ze bovenstaande punten herkennen? Zien zij dat ook als speerpunten? Wat gaat er goed? Waar is nog winst te behalen? Creëer een open en veilige omgeving om feedback te geven aan jouw organisatie en je zult versteld staan van wat je kunt leren.
Vertel verhalen! Als je toch de moeite hebt genomen om al deze onderwerpen op te halen bij jouw jonge medewerkers, doe er dan wat mee.
Deze onderwerpen gaan Generatie Z aan het hart. Het zijn belangrijke beslissingsfactoren tijdens de zoektocht naar nieuw werk. Gebruik in jouw wervende teksten daarom ook voorbeelden van hoe deze onderwerpen in jouw organisatie aan bod komen. Maak actief gebruik van jouw social media en andere online platforms om te delen over deze onderwerpen. Niemand staat te springen om de zoveelste vacature op jouw kanaal, deel juist actief op welke gebieden jouw organisatie uitblinkt!
En je hoeft dit niet alleen te doen allemaal. Vraag ook aan jouw medewerkers om eens een stukje tekst of een filmpje te maken over waarom zij graag bij jou werken. Laat de voorbeelden lekker leven. Wees je bewust van het feit dat jouw toekomstige medewerkers niet alleen kiezen voor de functie die je hen te bieden hebt, maar ook de omgeving waarin zij die functie gaan uitvoeren. Dit is bij Generatie Z nog meer zo dan bij andere generaties.
Sylvana Jesterhoudt
Hoe zorg je voor meer toegankelijkheid op de werkvloer buiten alleen fysiek? Wij geven je onze tips
Sylvana Jesterhoudt
Benieuwd naar de 3 fouten die het meeste worden gemaakt tijdens het werven van starters? Je leest ze hier.
Sylvana Jesterhoudt
Hoe stimuleer je generatie z? Wat hebben ze nodig om energie te krijgen op de werkvloer? Je leest het hier
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.