Waar zet je op in om Generatie Z te werven?

Waar zet je op in om Generatie Z te werven?

“Wat is dat toch met die jongeren van tegenwoordig?” 

Dat is één van de uitspraken over de jongste generatie werkenden die ik maar al te vaak voorbij hoor komen. Ik begrijp het ook wel. Generatie Z heeft andere verwachtingen van werk dan de generaties die hen voorgingen.

En dat onbegrip is duidelijk te voelen op de werkvloer. Verschillen in communicatie, interesses en werkwijze zorgt nog wel eens voor ruis tussen de jongere en oudere generaties. Dat terwijl beiden juist erg veel van elkaar kunnen leren! 

Dus hoe zorg je ervoor dat je Generatie Z jouw organisatie vindt? Waar zet je op in om deze groep starters te werven? En hoe behoud jongeren voor jouw organisatie? Daarover vertellen we je graag meer

Waar zet je op in GenZ te werven?

Om Generatie Z te werven moet je begrijpen wat ze drijft en motiveert. Ze hebben namelijk andere behoeftes dan oudere generaties. Een aantal onderwerpen waar je rekening mee moet houden:

  • Generatie Z heeft een grotere behoefte aan flexibiliteit in hun werk, zoals de mogelijkheid om thuis te werken of een aangepaste werkweek. In alle beroepen en vakgebieden zien we deze wens; bij kantoorwerk is het al een vereiste, terwijl je voor plaatsgebonden werk nog een concurrentievoordeel kan behalen.
  • Generatie Z wil zichzelf continu blijven ontwikkelen en zoekt werkgevers die investeren in de professionele en persoonlijke groei van hun medewerkers.
  • Generatie Z waardeert bedrijven die diversiteit en inclusie bevorderen en stelt deze eisen aan werkgevers. Bedrijven moeten zich inspannen om een inclusieve werkomgeving te creëren, want dat gaat niet van zelf.
  • Generatie Z is zich sterk bewust van de impact van bedrijfsactiviteiten op de maatschappij en het milieu en verwacht dat werkgevers duurzaamheid een hoge prioriteit geven.
  • Generatie Z is opgegroeid met technologie en verwacht dat bedrijven de nieuwste technologieën gebruiken om hun werk efficiënter en effectiever te maken.

Luister naar jong talent

De onderwerpen die hierboven genoemd worden, zijn nog maar een paar voorbeelden van onderwerpen die wij dagelijks voorbij zien komen in ons werk. Dit zijn overkoepelende thema’s die bij de meeste bedrijven aan bod komen. Het echte werk begint nu: Ga op zoek naar de onderwerpen die voor jouw organisatie specifiek zijn. Dit is hoe je dat doet.

Luister naar de wensen en behoeften van jong talent binnen jouw organisatie. Je zult vaak zien dat dit niet alleen verbeterpunten zijn voor Generatie Z, maar voor álle mensen in jouw organisatie. Jong talent signaleert  heel snel verouderde patronen en ineffectieve werkwijzen en tradities. Als je die weet op te lossen profiteert iedereen in de organisatie daarvan.

Plan een vergadering in met enkele jongeren uit jouw organisatie en vraag ze eens of ze bovenstaande punten herkennen? Zien zij dat ook als speerpunten? Wat gaat er goed? Waar is nog winst te behalen? Creëer een open en veilige omgeving om feedback te geven aan jouw organisatie en je zult versteld staan van wat je kunt leren.

Aan de slag

Vertel verhalen! Als je toch de moeite hebt genomen om al deze onderwerpen op te halen bij jouw jonge medewerkers, doe er dan wat mee. 

Deze onderwerpen gaan Generatie Z aan het hart. Het zijn belangrijke beslissingsfactoren tijdens de zoektocht naar nieuw werk. Gebruik in jouw wervende teksten daarom ook voorbeelden van hoe deze onderwerpen in jouw organisatie aan bod komen. Maak actief gebruik van jouw social media en andere online platforms om te delen over deze onderwerpen. Niemand staat te springen om de zoveelste vacature op jouw kanaal, deel juist actief op welke gebieden jouw organisatie uitblinkt! 

En je hoeft dit niet alleen te doen allemaal. Vraag ook aan jouw medewerkers om eens een stukje tekst of een filmpje te maken over waarom zij graag bij jou werken. Laat de voorbeelden lekker leven. Wees je bewust van het feit dat jouw toekomstige medewerkers niet alleen kiezen voor de functie die je hen te bieden hebt, maar ook de omgeving waarin zij die functie gaan uitvoeren. Dit is bij Generatie Z nog meer zo dan bij andere generaties.

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over deze generatie? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je weten hoe je hier als werkgever of leidinggevende op in moet spelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief