Terugkijken op 1 jaar The New Crew

Wat hebben we geleerd?

Terugkijken op 1 jaar The New Crew

“Ook na 17 jaar kun je jezelf gewoon opnieuw uitvinden, en hoe!” Dit was het lovende commentaar van de juryleden tijdens de Werf& Awards 2022. Trots als een pauw namen onze directeur, Eva Geesing en hoofd marketing, Michelle de Schepper de award in ontvangst voor beste recruitment bureau 2022. De kers op de taart na een succesvolle rebranding!

Precies een jaar geleden evolueerde Studelta naar The New Crew. In dat jaar hebben we heel wat meegemaakt. Inmiddels zal ook jij ervaren hebben dat generatie Z niet voor één gat te vangen is. Met vallen en opstaan hebben we een nieuwe merkidentiteit neergezet waar wij, het mag gezegd worden, super trots op zijn! We hebben veel geleerd van de weg ernaartoe. In deze editie van de vernieuwsbrief delen Eva en Michelle hun inzichten en belangrijkste lessen met jou. 

Of je nou leidinggevende bent in de zorg, een ziekenhuis of bij de overheid, ook daar geldt dat het meegaan met je tijd betekent dat je jezelf opnieuw moet blijven uitvinden. Als mens. Als team. Als afdeling. Als organisatie.

Veranderen is dichter bij jezelf komen

Verandering op zich is geen doel. Of in ieder geval een zinloos doel. De aanleiding voor de rebranding was dan ook meer dan een nieuw hip jasje. De jas Studelta paste niet meer bij de essentie van ons werk: Het vinden, binden en begeleiden van de nieuwste generatie werkenden. Studelta was gemaakt door en voor millennials. 

“We merkten dat we de doelgroep met steeds meer moeite konden vinden en aanspreken. We hadden ook niet meer de tools en de uitstraling binnen het merk Studelta om dat wel te gaan doen. Daarnaast was het de bedoeling dat intern iedereen werkt voor een merk waar ze trots op zijn, waar ze bij willen horen. Geen vervelende associaties met 'studenten' en 'suf' die we steeds vaker terug hoorden.” - Eva Geesing

En dus kregen we een nieuwe naam en  merkidentiteit die generatie Z aanspreken.  Dit zijn de zichtbare veranderingen, maar ook onder oppervlakte  zijn we aan de slag gegaan. We hebben nieuwe werkwaarden (i.p.v. kernwaarden) en  de werkprocessen werden  onder de loep genomen en geoptimaliseerd. Iedereen zette zijn schouders er onderen en nu plukken we daar als team de vruchten van. Zelden horen we heimwee naar Studelta. Van talenten krijgen we vaak terug dat ze zich aangetrokken voelen tot de felle kleuren en de oprechtheid van het merk. Dat geeft het gevoel dat je jezelf kan zijn. Waarom dan die felle kleuren zo belangrijk zijn dat lees je hier! Of we ons doel behaald hebben?

“Waar ik trots op ben is de cultuurverandering die The New Crew met zich heeft meegebracht. We zijn trotser en innovatiever dan toen we Studelta waren. Ook zijn we als team veel diverser geworden en dat brengt ons als organisatie heel veel.” - Michelle de Schepper

Generatie Z als grootste inspiratiebron

We wilden inspelen op generatie Z en daarom zijn we begonnen met luisteren. Wat willen ze, wat kunnen we van ze leren en hoe raken we de juiste snaar bij deze veeleisende digital natives? Waarom diversiteit ons helpt bij het aanspreken van de doelgroep is omdat zij zich niet in hokjes laat vangen. “Authenticiteit is belangrijker dan erbij horen” legt Eva uit. Geen modellen en super gestylede posts. 

“En dat we niet snel en duidelijk genoeg kunnen zijn. De 'wetten' van fatsoen en loyaliteit zijn voor deze generatie echt anders. Reageer je niet snel genoeg dan zijn ze je weer vergeten. En krijgen ze een andere aanbieding, zijn ze zo weg.” - Eva Geesing

Gezien de vluchtigheid van de TikTok-generatie hadden we verwacht dat ze alles mobiel doen en liever video-vacatures kijken dan teksten lezen. Dat blijkt een mythe. 

“Een jaar later kunnen we wel zeggen dat veruit de meeste kandidaten ervoor kiezen te solliciteren via desktop. Wel oriënteren ze zich vooral via mobiel, maar ze komen later terug om de sollicitatie via desktop te doen. Dit ondanks dat we de mogelijkheid hebben te solliciteren via Whatsapp en ons sollicitatieformulier op mobiel net zo goed werkt. Toch ben ik blij dat we de mogelijkheid hebben te solliciteren via Whatsapp. Er wordt zeker gebruik van gemaakt en het is belangrijk het voor GenZ zo makkelijk mogelijk te maken.” - Michelle de Schepper

Het geheim van de smid

Wij zijn natuurlijk niet de enige die de jongste generatie werkenden graag wil bereiken. De belangrijkste les die wij geleerd hebben: verdiep je in je doelgroep en durf in te spelen op hun behoeftes. Wat maakt dat je op zoek bent naar jong talent? Heb je behoefte aan verandering, ben je op zoek naar een collega die met je organisatie mee zal groeien, ben je op zoek naar verjonging binnen je team? De huidige arbeidsmarkt is echt anders dan die van een aantal jaar geleden. Gen-Z komt niet zomaar aankloppen voor een baan, maar je hebt ze wel nodig.

“Deze generatie is fantastisch. Hoe irritant ze ook lijken, je hebt ze écht nodig om de veranderende wereld aan te kunnen, te begrijpen en op ingespeeld te zijn. Als onze klanten leren echt te luisteren naar deze generatie gaan ze veel structurele fouten oplossen denk ik.” 

Meer weten over Generatie Z?

Al bijna 20 jaar werken we met onderzoekers, adviseurs en trainers aan verschillende vraagstukken over jongeren en hun werk. 

Wil jij je met collega’s verdiepen in Generatie Z op de werkvloer? Of wil je sparren over het binnenhalen en houden van deze starters? Neem dan contact met ons op, of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer weten over Generatie Z?

Al bijna 20 jaar werken we met onderzoekers, adviseurs en trainers aan verschillende vraagstukken over jongeren en hun werk. 

Wil jij je met collega’s verdiepen in Generatie Z op de werkvloer? Of wil je sparren over het binnenhalen en houden van deze starters? Neem dan contact met ons op, of schrijf je in voor de nieuwsbrief.