LinkedIn is het platform speciaal voor professionals. Je vindt hier kennis, maar vooral veel banen! De reden om jouw LinkedIn-profiel goed te onderhouden. Zie het als de eerste indruk. Een goed en sterk LinkedIn-profiel valt op bij recruiters en werkgevers. Een sterk LinkedIn-profiel geeft gelijk het vertrouwen in de kwaliteit die jij in je werk kunt leveren.

Om jouw kansen op de markt te vergroten geven we je een 7 stappenplan om jouw LinkedIn-profiel te verbeteren en te werken aan jouw personal branding.

1. De kracht van een goede profielfoto

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, en dat geldt zeker voor je profielfoto op LinkedIn. Het is jouw eerste kennismaking tussen je werkgever en jezelf. Laat vakantiekiekjes en onscherpe selfies achterwege. Kies in plaats daarvan voor een scherpe, professionele foto. Nee, daar heb je geen fotograaf voor nodig. Pak je eigen camera of telefoon, zet hem op een statief (en dat kan ook creatief met een stapel boeken), zet de camera op de timer en smile! Verder: houd rekening met het licht. Maak de foto waarin jij naar het licht toe kijkt. Zit het raam of de zon achter je? Dan zien we jouw gezicht niet meer. 

2. Een Banner geeft personalisatie aan je profiel

Boven je profielfoto zie je de banner van je profiel. Als je deze instelt spring jij er direct uit tussen alle andere profielen. Gebruik je banner dus als aandachttrekker, maar ook om je persoonlijkheid of vakgebied te belichten. Ook dit kan je heel makkelijk zelf. In Canva kan jij direct kiezen voor de juiste afmetingen. Je kiest mooie kleuren en tekeningen of stelt een foto in. Zorg ervoor dat jouw banner bij je past of direct laat zien in welk vakgebied jij wilt werken. 

3. Word snel gevonden met een goede headline

Onder jouw profielfoto zie je een klein zinnetje. In de meeste gevallen staat hier: jouw huidige functie en bij welke organisatie je dit doet. Voorbeeld: ‘Recruiter bij The New Crew’. Veel mensen weten niet dat dit de woorden zijn waarop jij gevonden kan worden als iemand zoekt op LinkedIn. Dus herschrijf je headlinetekst! Pak de eerste 40-50 tekens voor je belangrijkste woorden. Deze zijn het eerst zichtbaar. Maak gebruik van relevante zoekwoorden die in lijn zijn met de functie waarnaar je streeft. Door dit te doen, verhoog je je zichtbaarheid voor recruiters en potentiële werkgevers.

4. Een Samenvatting die Jouw Verhaal vertelt

Dit is misschien wel het moeilijkste gedeelte van je profiel. Een stukje tekst waarin jij moet pitchen wie je bent. De samenvatting is de ruimte waar je dieper in kunt gaan op wie je bent en jouw grote motivatie. Het is jouw kans om je passie te delen, je doelen te belichten en potentiële werkgevers te tonen hoe je waarden aansluiten bij die van hen.Toch is het makkelijker dan je misschien denkt. We hebben een checklist voor je. 

Dit moet in je samenvatting:

  • Wie je bent

  • Jouw motivatie om in je vakgebied te werken

  • Wie je helpt

  • Wat doe jij wat aansluit op wat jouw werkgever/ vakgebied wilt?

  • Jouw werkwijze en skills

  • Een oproep om contact met je op te nemen

  • Contactgegevens

5. Versterk je ervaringen. Dit is meer dan je functietitel

Laat je werkervaring niet in de schaduw staan. Automatisch komt hier de functietitel en het logo van je werkgever, maar deze kan je bewerken! Onze tip: beschrijf de projecten waaraan je hebt gewerkt binnen je functie, de resultaten die je hebt behaald en de vaardigheden die je hebt geleerd. Een evenement georganiseerd? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met planningen en social mediamarketing. Werkte je in een groot team? Dan heb jij veel geleerd over stakeholdermanagement. Deze aanvullingen geven jou een voorsprong als de recruiter of jouw toekomstige manager op jouw profiel terechtkomt. 

6. Voeg reviews toe! Als anderen het zeggen…

Dit onderdeel wordt eigenlijk altijd vergeten. Als je iets verder naar beneden scrolt op je profiel zie je de mogelijkheid om aanbevelingen te geven en te krijgen. Je hele LinkedIn kan je zo mooi maken, maar dit geeft meer geloofwaardigheid. Nu is geven ook leuk, maar nu focussen we ons op het krijgen van een aanbeveling. Je kunt makkelijk om een aanbeveling vragen door op de knop te drukken. Vraag aanbevelingen van docenten, mentoren, stagebegeleiders of collega's. Het ontvangen van aanbevelingen, zelfs in het begin van je carrière, geeft op een hele geloofwaardige manier waar jij goed in bent en wat voor mentaliteit jij meeneemt. 

7. Houd je profiel up-to-date

Onthoud dat je LinkedIn-profiel geen statisch document is, maar een levend profiel. Het hoeft niet in een keer goed. Langzaam maak je hem steeds beter en verrijk je.  Blijf je profiel bijwerken naarmate je nieuwe mijlpalen bereikt en blijf deelnemen aan relevante discussies binnen je vakgebied. Deze stappen helpen je en maken je klaar om jouw nieuwe baan sterk te beginnen! 

Benieuwd naar onze nieuwste vacatures?

Ben jij op zoek naar een knallende eerste baan? Waar je een kickstart maakt aan je maatschappelijke carrière én een jaar lang begeleid wordt tot echte professional? Bekijk dan onze vacatures

Schrijf je in en ontdek jouw droombaan

Klaar om aan je carrière te starten? Of wil je graag aan de slag, maar weet je nog niet wat goed bij je past? Vul dan je gegevens in. Onze recruiters zoeken samen met jou naar je perfecte job.

Veelgestelde vragen (F.A.Q.)

Heb jij een vraag over werken in de zorg zonder een zorgopleiding? Bekijk hier de meest gestelde vragen.

Waarom werken in de zorg als je geen zorgopleiding hebt?

Werken in het ziekenhuis of bij een zorginstelling is niet het eerste waar je aan denkt als je jouw economische, ICT of juridische diploma ondertekent. Toch zien we steeds vaker jongeren die bewust kiezen voor een maatschappelijk betrokken baan. ‘Ik wil iets kunnen bijdragen en impact maken’. 

Als je geen zorgopleiding hebt, betekent dat niet dat je geen belangrijke rol kunt spelen in de zorgsector. De genoemde functies zijn slechts enkele voorbeelden van de vele mogelijkheden waarin je waardevol werk kunt verrichten. Jouw vaardigheden en passies kunnen een positieve invloed hebben op de zorg voor anderen.

Wanneer is de zorg iets voor jou?

Werken in de zorg gaat niet alleen om technische vaardigheden. Sterker nog: wij kijken niet naar studie, wij kijken naar jouw drive, interesse en eigenschappen. Maar in de zorg  gaat het zeker ook om toewijding, compassie en de bereidheid om anderen te helpen. Dit is waar je het voor doet in de zorg. Jouw ondersteuning helpt de zorgmedewerkers en daarmee ook alle patiënten en cliënten. Als je een passie hebt om een verschil te maken en de zorgervaring van patiënten en hun families te verbeteren, dan is de zorgsector de juiste plek voor jou.

Ik wil werken in de zorg, heb geen zorgopleiding. Waar moet ik beginnen?

Het is belangrijk om te kijken naar je eigen interesses en vaardigheden en te onderzoeken welke functies binnen de zorgsector het beste bij je passen. Houd jij van onderzoeken, uitleggen en technische systemen? Dan is facilitair medewerker niet de functie voor jou. Bedenken welke functie bij je past, dat is moeilijk. Daarom kan je altijd onze recruiters contacten. Zij kijken met je mee. Je hoeft je niet druk te maken om opleidingen. Hier helpen wij en je werkgever je bij.